Reacties docenten

Onderwijzers zijn zeer enthousiast en willen graag dat boerderijeducatie wordt verankerd in het Amsterdamse basisonderwijs.

Het educatieve aanbod voor basisscholen en de leerdoelen van scholen zijn continue in ontwikkeling. Als organisator zijn wij benieuwd of dit aanbod goed aansluit bij de vraag uit het onderwijsveld. Daarom willen wij graag weten wat jullie ervaringen zijn met het bezoek. Wat sloeg goed aan bij de leerlingen en wat kan beter? Ook het functioneren van deze website interesseert ons. Laat van je horen: a.koelemeijer@waterlandendijken.nl

De hele excursie was top: Heel veel mooie leerelementen, prettige sfeer. Daar kunnen geen 5 biologielessen tegenop!

Hieronder vind je enkele ervaringen van onderwijzers:

“Dit is de manier om kinderen iets te leren over het boerenbedrijf, namelijk de ervaring in plaats van alleen uit een boekje leren”
– docent Jeroen van der Sloot, Sint Jan de Doperschool

“De hele excursie was top: Heel veel mooie leerelementen, prettige sfeer. Daar kunnen geen 5 biologielessen tegenop!”
– Docent Kees de Groot, De Rijk Kramerschool

“Geweldig dat de kinderen daar aan het werk mochten. Het werken op de boerderij werd door de kinderen als heel erg leuk ervaren. Het circuit van klusjes kan op ieder onderdeel nog iets langer.”
– Docenten Harry van vliet en Neill O’ Callaghan, school de knotwilg

“Erg leuke begeleiders. Afwisselend. Boeiend. Ze hadden veel hart voor eigen bedrijf, maar ook voor de kinderen”
– docent Karin van soest, Basisschool Insulinde

“De kinderen vonden het heel leuk en leerzaam. Ze hebben goed meegedaan met de verschillende activiteiten. Het uitruimen van het varkenshok vonden ze heel vies, maar ze hebben het toch gedaan.”
– Docente Patricia, Holendrechtschool

comments.php 10 gedachten over “Reacties docenten”

  1. Dit jaar was het de tweede keer dat we met groep 5 naar melkveehouderij De Jonge Linde zijn geweest. De leerlingen waren goed voorbereid op wat er zou komen, maar de werkelijkheid is mooier en beter dan wat dan ook. Het boerderijbezoek is een boeiende aanvulling op de methodes Leefwereld en Een wereld van verschil. De kinderen hebben nu ervaren waar een deel van ons voedsel vandaan komt.
    Alle kinderen, ook die van tevoren niets van koeien, mest en een boerderij moesten weten, hebben genoten van de buitenlucht, hebben koeien geaaid, op een tractor gereden, mest geschept en zelf eten klaargemaakt.
    De boer en boerin houden van kinderen, zijn zeer ervaren en hebben de dag goed voorbereid. Veel dank voor alle inzet.
    Ook heel prettig is het feit dat we met de bus werden opgehaald en weer werden teruggebracht.
    Wij gaan volgend jaar zeker weer!

  2. Wij zijn nu voor het tweede jaar op bezoek geweest op verscillende boerderijen en beide keren was het geweldig.
    De kinderen hebben een topdag en het levert heel veel aanknopingspunten op voor je natuuronderwijs.
    Ook in het kader van het thema Nederland was het voor de groepen 6 heel leerzaam.

  3. We zijn vandaag met groep 5 naar boerderij Meester in Muiden geweest! Wat de kinderen vandaag hebben ervaren en geleerd, kun je niet uitleggen in de les natuur in de klas! We hebben toevallig gezien hoe een kalfje werd geboren, ze weten nu hoe melk in het lichaam van de koe wordt gemaakt, de kinderen hebben geleerd wat koeien eten, hoe ze worden verzorgd, wat er met de mest gebeurd en ga zo maar door. Ook hebben ze zelf het slootleven onderzocht etc. Bovendien was het ook een geweldige ervaring om nu eens slootje te kunnen springen, een koe te kunnen wassen en borstelen en zelf boter te schudden.
    Wij vonden het zeker voor herhaling vatbaar!

  4. Wat een leuke dag! Lekker buiten op het boerenerf. Onbetaalbaar voor onze stadse kinderen. Dit vergeten ze nooit meer en wat hebben ze veel geleerd. Het was ook goed voorbereid, uitstekend verzorgd en buiten de school! Weinig rompslomp dus volgend jaar zeker weer!

  5. BEZOEKEN AAN DE BOERDERIJ

    Verschillende jaren bezoeken kinderen van onze school de stadsboerderij in Zunderdorp. Bij aankomst vinden ze het stinken en vies. Maar na een uur gaan ze helemaal op in hun werkzaamheden en voelen ze zich verantwoordelijk voor het schoonmaken van de stallen en voor het verzorgen van de dieren. Veel kinderen van onze school komen niet vaak op een boerderij en zij weten dan ook niet wat er allemaal wordt gedaan. Aan het eind van de dag bij het weggaan, hoor ik niemand meer over de stank en weten ze me te vertellen dat ze de melk wel bij Albert Heijn kopen, maar dat deze melk afkomstig is van een koe, misschien wel van boer Albert!
    Floris van Dijk, locatieleider De Rietlanden

  6. Voor onze studenten was dit bezoek een echte eye-opener. Door ze zelf te laten ervaren wat kinderen allemaal kunnen doen op de boerderij, werd het ze duidelijk wat voor belangrijke rol boerderij-educatie kan spelen in hun toekomstige onderwijspraktijk. Niet alleen biedt boerderij-educatie een waardevolle aanvulling op wereldoriënterende vakken zoals biologie, techniek en aardrijkskunde, ook biedt het allerlei mogelijkheden om in te gaan op zaken als duurzaam gebruik van natuurljke hulpbronnen, verzorging van dieren en de herkomst van voedsel.

    De studenten waren ook erg te spreken over gastvrijheid op de boerderij, de samenstelling van het dagprogramma , de variatie in activiteiten en de betrokkenheid en het enthousiasme van de medewerkers.
    Al met al is boerderij-educatie als curriculumonderdeel voor de PABO een schot in de roos!

  7. We hebben een geweldige dag gehad: een warm en gastvrije ontvangst. We vielen met de neus in de boter, want we kwamen net op het moment dat er een kalfje werd geboren. We mochten kijken in de stal en beleefde alles mee. Later op de ochtend en ook in de middag hadden boer Sjaak en boerin Ellen leuke en leerzame activiteiten voor ons. De kinderen, maar ook de leerkracht en hulpouders hebben genoten van de dag. Voor een fotoreportage ga naar: http://www.bovenbouwvanelzenhagen.blogspot.nl

  8. Een geweldig project waar onze school ook dit jaar weer graag aan mee doet. De groepen 4 en 5 zijn dit schooljaar uitstekend begonnen met een lesdag op een melkveehouderij. Ze hebben veel nieuwe woorden geleerd door deze ervaring; ze weten wat een melkrobot is, krachtvoer, zuivelproducten en nog veel meer. Ze weten alles over het leven van de koe en wat zij ons geeft. Respect voor het beroep boer/boerin hebben ze zeker. Onze dag stroomde het van de regen en …..het werk op de boerderij gaat altijd door. Het mocht de pret niet drukken!
    De les op de boerderij past verder perfect bij onze aardrijkskunde methode; Wijzer door de wereld.

  9. Dit was alweer het tweede jaar met groep 3. De kinderen (en de docenten) vinden het geweldig, ze ervaren het als een echte schoolreis en steken enorm veel op. Ervaren boerinnen, zwaluwen die door de schuur scheren, veel contact met de dieren op de boerderij, veel informatie waar ons eten nu eigenlijk vandaan komt, waterdieren vangen en bekijken langs de slootkant, eindelijk mogen die schoenen en kleding eens worden. Kinderen gaan anders naar eten kijken en het meer waarderen.

    Die ene jongen die de stal zo smerig vond ruiken en zijn vingers de eerste 10 minuten niet van zijn neus wil halen, diezelfde jongen rent een uurtje later over de deel en geniet met volle teugen van het boerenleven. Ik denk dat dat onbetaalbaar. We gaan volgend jaar zeker weer!

  10. Het was de eerste keer voor kinderen dat ze met een boerderij in aanraking kwamen. Het was zeer leerzaam. Ze vonden het melken van de koeien het leukste onderdeel van de dag. Ook het spelen met de schapen in de stal vonden ze heel erg leuk. Het was een leuke leerzame dag en het is aan te raden voor iedereen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *


Terug naar plattegrond